četvrtak, 10. lipnja 2010.

KUK SUL DO FILOZOFIJA

KUK SUL DO FILOZOFIJA

Vrlina

Odanost

Čast

Poštenje

Jedinstvo

Ljubav

Trud

Strpljivost

Prije oko deset tisuća godina predci Korejskog naroda su počeli migrirati sa područja centralne Azije na istočne obale Azije. Selili su se prema toplijoj klimi i izlazu na more te se naselili na područje današnje Mandžurije i korejskog poluotoka. Tamo je korejski narod stvorio unikatnu civilizaciju utemeljenu na
DAE HAN FILOZOFIJI.

Dae Han filozofija je čisto korejska po postanku. Ta je filozofija razvijena, njegovana i sazrjela prije nekih velikih kontakata sa drugim narodima. Dae Han filozofija se zasniva na četiri različita principa i značenja:
Prvo – Dae Han znači GLAVA ili VOĐA. Korejski narod je tražio vodstvo u osobama koje su imale visoke pozicije. Primjerice kralj – glava države, otac- glava obitelji, učitelj – glava učionice – škole. Te osobe su smatrane kao najvažnije u društvu.

Drugo Dae Han znači VELIKO ili CJELINA. Svaka osoba se smatra vitalnim članom zajednice kao cjeline. Harmonija unutar zajednice kao velike cjeline je vrlo važna u traženju individualne sreće, a isto tako i za cijelu zemlju.

Treće Dae Han znači SVJETLOST ili OPTIMIZAM. Svjetlost u korejskom jeziku označava mir, čistoću i poštenje u životu. Biti optimističan bez obzira na sve teškoće koje je netko proživio u prošlosti.

Četvrto Dae Han znači VIŠE UČENJE. Korejski narod polaže veliko značenje na obrazovanje i kulturu. Kao narod koreanci teže odličnosti u učenju, bilo to učenje znanosti ili borilačkih vještina.

Ova četiri principa korejske Dae Han filozofije su uvučeni u svaki dio korejskog društva. Oni su ugrađeni u korejsku kulturu, religiju, ekonomiju, politiku te pogotovo u borilačke vještine. Ti principi i danas imaju važnu ulogu u konstituiranju korejskog identiteta.

CHOI CHI – Won, poznati korejski učenjak i ratnik iz Silla kraljevine napisao je o Dae Han filozofiji na nadgrobnom spomeniku ratnika zvanog Nan Nang. Majstor CHOI je napisao da uvođenje Konfucije – ovih učenja u Koreju jača Dae Han vrijednosti poštivanja roditelja, učitelja, kralja te lojalnosti prema svojoj zemlji.

Uvođenje TAOIZMA ojačalo je filozofiju harmonije i koegzistencije sa prirodom i sa drugim ljudskim bićima. Uvođenje Zen (korejski Son) budizma ojačalo je međusobno razumijevanje, pomoć i ljubav između svih žitelja društva.

Glava Države

Prvo značenje Dae Han-a je glava ili visoki položaj. Do 2333. g. p.n.e. DAN KUN (DAN GUN) je ujedinio mnoga plemena i uspostavio prvu plemensku naciju u povijesti Koreje. Ta je zajednica nazvana CHO SUN – (zemlja jutarnje mirnoće). Prva glava države CHO SUN – tj. Onaj koji je bio na čelu države imao je titulu DAE HAN BAI KUM – (svijetla glava plemenske nacije).

Filozofija Dae Han je glavi države davala vrlo jednostavnu lekciju, Kada je voda koja teče u gornjem toku i na izvoru čista i jasna, voda u donjem toku će također biti čista i jasna. Isto tako kada glava države vodi svoj narod sa ljubavlju i brigom za narod, narod će ga slijediti sa poštovanjem i poštivanjem.
Na drugoj strani, ako glava zemlje vodi naciju samo za svoj osobni dobitak, slavu i probitak i podanici i narod će postati sebični i pokvareni i okrenut će se protiv glave države. Po Dae Han filozofiji glava države ne bi trebao biti obrazovan samo u poslovima politike, ekonomije, kulture i borilačkim vještinama. Vođa mora biti odličan i u svim vidovima etike, ljubavi i brige prema svojim podanicima i narodu.

Roditelji

U Kraljevini Koryo, veliki Son majstor i učitelj IL YUN je napisao knjigu naziva SAM KOOK YU SA. Unutar knjige ima priča o kćerkinoj odanosti svojoj majci. Priča kazuje da je u Silla kraljevini živjela djevojka, tijekom vladavine KRALJICE JIN SUN, koja je u ranoj mladosti izgubila oca. Ona je radila kao fizički radnik kako bi uzdržavala sebe i svoju slijepu majku.

Jedne godine velika glad, kriza i oskudica je poharala cijelu regiju i kraljevstvo. Bez posla i očajna djevojka je ne rekavši majci ništa o tome, PRODALA SAMU SEBE, u bogatu kuću za cijenu od trideset mjerica riže. Bilo joj je dozvoljeno da cijeli dan radi u kućanstvu te da se navečer kad je gotova sa poslovima vrati majci i brine o njoj. Nakon par dana slijepa majka je upitala djevojku: «U prošlosti uživala sam u mirnoći uma iako mi hrana i nije baš bila najbolja, a sada kad je odjednom hrana jako dobra ali ja ne znam zašto moj um nije u miru kao prije, ne zna što se to događa sa mnom?» Tada je kćer majci rekla istinu i obje su se zagrlile i plakale. Djevojka je shvatila da je ona mislila samo na fizičku potrebu svoje majke – hranu zbog gladi, ali je zanemarila razumjeti mir u majčinoj glavi.

Dae Han filozofija uči da se za odanost i ljubav prema svojim roditeljima ne smatra oduživanje i predaja nego da ta odanost dolazi kao čast i privilegija, koja proizlazi iz čistog srca sinova i kćeri. Ovaj nivo odanosti roditeljima je održan kroz cijelu korejsku povijest neovisno o dobi, socijalnom položaju ili bogatstvu osoba.

Odanost roditeljima ne prestaje sa smrću svojih roditelja nego se nastavlja sa obožavanjem svojih predaka. Čak je i KONFUČIJE, slavni kineski filozof (500 g. p.n.e.) pisao o tome kako se divi posvećenosti korejskih sinova i kćeri prema svojim roditeljima. Oni su u stara vremena oplakivali smrt svojih roditelja točno tri godine.

Dae Han filozofija ne vjeruje u odvojenost ŽIVOTA I SMRTI. Život u ovom svijetu je nastavak života iz prethodnog svijeta i nastavit će se u novi svijet. Drugim riječima, pri rođenju putovanje u prethodnom svijetu je došlo do kraja a putovanje u ovom svijetu je tek počelo. Prilikom smrti putovanje u ovom svijetu je na kraju ali je isto tako i početak drugog putovanja u drugom – slijedećem svijetu.

Da bi približili taj koncept, ispitajmo slijedeću analogiju. Odlučili ste se putovati vlakom iz New Yorka u San Francisco. Prvo morate na željeznički kolodvor u New York gdje ćete kupiti kartu i ukrcati se na vlak koji putuje na zapad. U ovoj točci usporedimo djelovanje koje ste poduzeli prije nego što ste sjeli u vlak, kao naš život u prethodnom svijetu. Kad vlak kreće na svoj put preko Amerike to možemo usporediti kao početak novog putovanja u slijedeći novi svijet.

Put preko cijele Amerike je divan, život u vlaku je odličan. U tom trenutku možemo život u vlaku kao što je uživanje u krajoliku, jedenje fine hrane, spavanje, druženje sa suputnicima usporediti sa našim životom u ovom svijetu. Napokon vlak stiže u San Francisco, vi izlazite iz vlaka. Ovdje to izlaženje možemo usporediti kao smrt.

Pa ipak da li izlaženje iz vlaka sadrži prekid vašeg života – NE, vi se i dalje krećete, mislite, postojite, možete posjetiti znamenitosti San Francisca, uživati u životu u novom gradu. Po istoj logici mi ćemo živjeti u drugom obliku života u slijedećem svijetu. Ovaj tip filozofije daje psihološku prednost živim osobama i pomaže da se shvati obožavanje predaka.

Učitelj

Uz glavu države i roditelje, UČITELJ je vrlo cijenjen član korejskog društva. Dae Han naglašava edukaciju. Bez učitelja da obučava ljudska bića ne bi bila drugačija od životinja, koje nastoje samo zadovoljavati svoje osnovne potrebe za hranom, snom i razmnožavanjem. Zbog postojanja učitelje osobe mogu imati i intelektualni i borilački trening.

Usporedite učitelja kao vodiča po planini. Penjući se po planini bez iskusnog vodstva može izazvati katastrofu. Ali kad imate iskusnog vodiča koji vodi ljude, ti ljudi će sigurno doseći vrh planine i uživati u pogledu.

Iz učiteljskog pogleda postoje tri grupe studenata. Prva grupa sluša učitelja vrlo dobro, slijedeći učiteljeve smjernice korak po korak, oni dostižu vrh planine i uživaju u pogledu. Druga grupa je ispunjena sa sumnjom i nepovjerenjem u svog učitelja-učitelje. Neizbježno, oni će se odvojiti od svog učitelja i lutati po sredini planine.
Treća grupa nikada ne poklanja nikakvu pažnju svom učitelju i nikada se neće pomaknuti sa podnožja planine. Učitelj mora znati kako da se odnosi prema te tri grupe učenika – osoba. Poštivanje učitelja ne dolazi prirodno. Učitelji zaslužuju poštovanje i poštivanje postajući uzori svojim studentima po moralu i etici jednako kao i po izabranoj djelatnosti, u našem slučaju borilačkim vještinama.

Tijekom perioda Lee kraljevine, vrlo mudri učitelj je obučavao kraljevog sina. Princ je na svog učitelja gledao kao na savršenog đentlmena i nije mu mogao naći nikakve mane ili slabosti. Jednoga dana princ odluči testirati učitelja. Princ je došavši ranije na nastavu odlučio provesti test, postavivši vrlo oštar čavao u učiteljev jastuk za sjedenje. Učitelj je sjeo na jastuk i počeo predavati lekcije zakazane za taj dan. Kako je vrijeme prolazilo i učitelj je nastavljao sa predavanjem bez ikakvog pokazivanja emocija.

Radoznalost o čavlu i učitelju je ubrzo preokupirala prinčevu pažnju tako da je on ubrzo izgubio koncentraciju za učenjem. Dali je učitelj sjeo na čavao. Možda se čavao pomaknuo, zašto učitelj nije reagirao…pitanja na sve strane. Uskoro je princ primjetio lokvicu krvi kako dolazi ispod jastuka, i natapa učiteljeve bijele hlače. Učitelj je i dalje nastavio sa lekcijom ne obraćajući niti najmanje pažnje na krv. Zapanjen princ je objasnio učitelju da mu je on postavio čavao u jastuk preklinjajući za oprostom. Princ je zbunjen upitao: „Vidim krv na vašim hlačama zar ne osjećate bol?“ Naravno – glasio je odgovor, ali ja ne mogu skočiti sa jastuka ispred vas u boli – JA SAM VAŠ UČITELJ - . Moj zadatak je naučiti vas kako da kontrolirate svoje emocije u slučajevima iznenadne boli. Kada postane kralj možete se susresti sa mnogo boli - velikom glađu, unutrašnjim sukobima, stranom invazijom i slično. U takvim situacijama – ako vi skočite sa jastuka i ne znate što da uradite, ljudi će misliti o meni da sam loš učitelj i da vas nisam pravilno naučio. Stoga je današnji incident živa-stvarna lekcija za vas kao da kontrolirate svoje emocije i bol.

Princ je od tada poštivao svog učitelja više nego ikada
.
Daehan (veliko-cjelina)

Drugo značenje DAEHAN –a je velikost ili cjelina. Pripadajući član zajednice će uživati u Jedinstvu, Suradnji, Harmoniji I Miru.

Jedinstvo

Ljudska bića potječu iz različitih tradicija, socijalnih pozadina, nivoa obrazovanja i različitih nacija. Svi posjedujemo različita mišljenja, ideje, misli i ponašanja. Ali sve dok osoba misli i osjeća da je bitan dio zajednice, uvijek su mogući kompromisi i tolerancija između tih razlika.

Vrednovanje dobra i zla u DaeHan filozofiji je zasnovao na cjelini. Akcije koje koriste samo jedno individui a štete cjelini i zajednici smatraju se lošim. Akcije koje koriste i individui i cijeloj grupi smatraju se dobrim.

Ratnici SUN BI – u Koguryo kraljevini ili HWA RANG u Silla kraljevini polagali su veliku pažnju na cjelinu. Poštivali su jedni druge iznad svih granica i nikada nisu izdali svoje suborce na bojišnici ili bilo gdje drugdje.

Majstor WON HYO je uvijek govorio da individua mora jednako postavljati vrijednosti prema drugima kao i prema ili za sebe. Na primjer, kapetan putničkog broda mora voditi svoj brod sigurno do odredišta. On nije samo zabrinut za svoju osobnu sigurnost nego i za sigurnost svih brodskih putnika i posade. Kapetan, posada i putnici, svi dijele zajednički cilj, sigurni dolazak na odredište.

Harmonija

DaeHan filozofija sadrži harmoniju koja je prodrla u svakodnevni život u Koreji. Harmonija znači da se dva ili više različitih elemenata kombiniraju jedni sa drugima i postaju dio cjeline bez gubljenja njihovih izvornih identiteta.

Priroda je najbolji primjer harmonije. Velike ljepote u prirodi ne dolaze od jednog elementa nego od mnogo elemenata, kao što su čisti vodeni tok, zelenilo planine i polja procvjetalog cvijeća. Svi ovi elementi doprinose prirodnoj ljepoti.

Kad su SUN BI iz Koguryo i HWA RANG iz Silla-e započinjali svoj trening borilačkih vještina, njihov učitelj ih nije prvo učio tehnike. Ispočetka studenti su učili kako da isprazne um kroz SON meditaciju. Nakon toga su učili kako da izgrade snažna tijela krećući se kroz neprohodne planinske terene, plaže i obale rijeka i mora. Tek nakon svega toga bilo im je dozvoljeno da uče tehnike borilačkih vještina. Na taj način su naučili kako da u
harmoniju dovedu tri elementa: UM; TIJELO I TEHNIKE, kako bi mogli uvijek raditi u maksimumu svojih sposobnosti.

Suradnja

Zemljopisno, Koreja je smještena između Kine i Japana. Koreja je prirodni most između te dvije zemlje. Počevši od prvog stoljeća prije nove ere, Koreja se suočavala sa invazijama od strane Kineza, Mongola, Mandžuraca i Japanaca. Svaki put Koreanci su surađivali jedni sa drugima i odbili izbacili napadače. Taj duh suradnje proizlazi iz DaeHan filozofije.

DaeHan filozofija ne vidi tebe i mene kao odvojene identitete, nego nas vidi kao članove cjeline. Ta misao cjeline je dovela do suradnje između Koreanaca. Pomažeš ljudima kad im je potreba pomoć,. Za uzvrat, dobit ćeš pomoć od drugih ljudi kad ti je potrebna. Taj duh suradnje je postao način života u Koreji.

Majstor YUL KOK, Sekretar Ceremonije tijekom Lee kraljevine je uvijek savjetovao seljane da pomažu jedni drugima u slijedećih pet slučajeva:

1. Kad je nekome izgorjela kuća ili ju je odnijela poplava,
2. Kad je nekome ukradeno njegovo vlasništvo,
3. Kad su siromašnom čovjeku roditelji bolesni ili su umrli,
4. Kad je dijete izgubilo oba svoja roditelja,
5. Kad nečija obitelj zapadne u siromaštvo.

Dae han (svjetlost, optimizam)

Svjetlost i optimizam su glavni elementi DaeHan filozofije. Godine 2333. p.ne. DaeHan Bai Kum prvi kralj Koreje, osnovao je Cho Sun plemensku konfederaciju. On je proglasio da će glavni grad u novoj kraljevini biti SA DAL, što u prijevodu znači svjetla bliješteća i obećavajuća palača. Ljudi u kraljevini Cho Sun su vjerovali da žive u zemlji rođenja sunca.

Živući u toj svijetloj i bliještećoj palači, vjerovali su da može i mora postojati mirna koegzistencija između različitih plemena. Vjerovali su da mogu živjeti u harmoniji sa prirodom. Vjerovali su u bolju budućnost. Ta vjerovanja povezana sa mirom, poštenjem i optimizmom su prenošena u umovima koreanaca kroz generacije.

Majstor Won Hyo iz Silla kraljevine je govorio da svaki čovjek ima originalni um, čisti dobri um. On je izjednačavao u objašnjenjima originalni um sa jarkom sunčevom svjetlošću. Majstor je vjerovao da je originalni um isključivo dobri um. Originalni um u praksi je to što uzrokuje da ljudi pomažu drugim ljudima bez očekivanja da će za to biti plaćeni ili da će nešto dobiti za uzvrat.

Na primjer ako vidite da će neko dijete - beba, pasti u vodu, jezero, rijeku, originalni um će vas natjerati da potrčite odmah prema bebi i spasite ju od pada u vodu. Do ovog čina spašavanje bebe nije došlo zbog obećanja nagrade u novcu ili zbog osobne slave. To je čista akcija pokrenuta originalnim umom.

Majstor Won Hyo je uvijek naglašavao osjećaj da ljudi mogu živjeti u miru i sreći tako dugo sve dok se ravnaju po svom originalnom umu. Ali kad je originalni um pokvaren sa akcijama lažnog uma, akcijama kao što su predrasude, pohlepa, sebičnost, ljudi se ponašaju prema lažnom umu. Harmonija u umu je uništena i nestalo je mira i sreće zbog akcija lažnog uma.

Majstor je usporedio odnose između originalnog uma i lažnog uma kao žarka svjetlost sunca prema oblacima na nebu. Kad nisu oblačni dani, jarko sunčevo svjetlo (originalni um) je sposobno da svoju svjetlost jednoliko po zemlji (ponašanje koje izvire iz originalnog uma donosi sreću i mir u um.

Ali kad je sunčeva svjetlost zaklonjena sa oblacima (lažni um), svjetlo ne dolazi do zemlje (ponašanje pod djelovanjem lažnog uma uništava harmoniju među ljudima i mir i sreća uma i ljudi su u opasnosti).

Majstor Won Hyo je naglašavao da je potrebno zadržati originalni um cijelo vrijeme – neprekidno, da je to najvažniji način da se čine dobre stvari, dobre akcije. Neovisno o situaciji akcije koje izviru iz dobrog uma se smatraju dobrim akcijama. Suprotno akcije koje izviru iz lošeg uma se smatraju lošim akcijama.

Na primjer, kada nekoga savjetuješ, ako je tvoja motivacija za savjet proizašla iz dobrog – originalnog uma, to se smatra dobrom akcijom. Ali kada je motiv savjeta našao izvor u lošem – lažnom umu, tada se to može smatrati zla akcija.

Dae han (intelekt)

Edukacija u pismu, literaturi, književnosti, kulturi i borilačkim vještinama (put pera i mača) je kroz korejsku povijest uvijek bila na prvom mjestu u svim nivoima društva. Školovani učeni ratnik je uvijek bio subjekt velikog poštovanja od strane društva i ljudi.

U Silla kraljevini, Wha Rang (Hwarang) sistem je bio ustanovljen tijekom vladavine kralja JIN HEUNG-a. Članovi Wha Rang društva bili su birani od sinova iz gornje klase. Bili su obučavani u klasičnoj književnosti od strane učenjaka, meditaciji od strane Son majstora, fizičkom treningu u obliku penjanja po planinama i borilačkim vještinama. Polaznici koji su uspješno završili Wha Rang školovanje bili su postavljani kao vojni časnici ili kao službenici i dužnosnici u civilnoj vlasti.

Tijekom vladavine kralja So Soo Li-a u Kogurjo kraljevini, u glavnom gradu bila je osnovana institucija Tae Hak, što znači institut za visoko obrazovanje. Tu su također sinovi viših klasa studirali književnost, umjetnost, razne znanosti i borilačke vještine. Na županijskom nivou u provincijama, bili su osnovani Pyung Dang ili lokalni studiji gdje su se također naučavale borilačke vještine, književnost, umjetnost i znanost i to za djecu od običnih ljudi. Diplomati tih institucija bili su poznati kao SUN BI – intelektualni ratnici i oni su postali osnova i vojnih i civilnih službi, časnika i vođa. Sun Bi su imali dvojak smisao svog života. Kao dobro istrenirani ratnici i vojnici mogli su ići na bojišnicu ako je trebalo braniti svoju domovinu. U isto vrijeme Sun Bi su mogli kao visoko obrazovani ljudi i naučnici pomagati kralju u vođenju zemlje.

Sun bi su smatrali da put pera i mača imaju jednaku edukacijsku vrijednost kad se prakticiraju zajedno. Harmonija između ta dva
načina je bio ultimativni cilj. Sun Bi su posjedovali učenjački šarm i ratničku hrabrost.

Sažetak Osnovne Kuk Sul Do Filozofije
1. Stavovi za svakodnevnu upotrebu:

Vrlina

Odanost

Čast

Poštenje

Jedinstvo

Ljubav

Trud

Strpljivost

2. DAE HAN

GLAVA ili VOĐA:
1.glava države
2. roditelji
3. učitelj

VELIKO ili CJELINA:
1.jedinstvo
2.harmonija
3.suradnja

SVJETLOST ili OPTIMIZAM:
1.mir i dobrota
2.tolerancija i razumijevanje
3.originalni um

VIŠE UČENJE:
1.intelekt
2.školovanje i znanost
3.harmonija pera i mača

Nema komentara:

Objavi komentar